UN „ROBOT” IDENTIFICĂ OPERA AUTENTICĂ DE CEA FALSĂ

„Ar fi trebuit să existe câteva meserii care sunt imune la înlocuirea oamenilor de către o inteligență artificială. Lista se micșorează însă pe zi ce trece.

În mod tradițional, pentru ca o persoană să identifice falsuri în pictură, sculptură sau alte forme de artă, trebuie să-și dedice întreaga viață respectivei meserii. Mai mult decât atât, chiar și după câteva decenii de cercetare investite, s-ar putea să nu te pricepi decât la picturi de Van Gogh sau sculpturi de Michelangelo. O inteligență artificială s-ar putea însă să transforme respectivii experți în persoane care o să-și caute în curând de lucru.

În prima etapă, o nouă inteligență artificială dezvoltată de Universitatea Rutgers și Atelierul pentru Restaurare și Cercetare a Tablourilor din Olanda va asista experți în identificare falsurilor. Conform publicației MIT Technology Review, mecanismul folosit de respectivul AI tinde deja să fie imbatabil, chiar dacă a învățat să identifice doar lucrări aparținând unui număr limitat de artiști.

Totul pleacă de la mișcarea pensulei pe canvas. Modul în care este desfășurat pigmentul de vopsea într-un tablou se pare că este la fel de personal unui pictor precum o amprentă fiecăruia dintre noi. În plus, într-o singură mișcare de pensulă pot fi identificate mai multe caracteristici individuale ale pictorului. Acumulate, toate facilitează ajungerea la o concluzie fără echivoc.

Pentru a ”educa” rețelele neurale ce se află în spatele inteligenței artificiale, cercetătorii din spatele proiectului au folosit 300 de mostre de la artiști precum Picasso, Matisse, Modigliani și alții. Primul efort al inteligenței artificiale a fost de a identifica mișcările ce fac diferența între artiști și de a le transforma într-un set de ”amprente” utilizabile pe viitor.

În teste practice, noua inteligență artificială a identificat artiștii din spatele unor lucrări în 80% din cazuri. Pe de altă parte, în proporție de 100% a putut identifica un fals dacă îi spuneai că ar trebui să aparțină unui anumit artist. În final, deși mecanismul funcționează surprinzător de bine, eficiența sa este limitată doar la lucrări cu mișcări pronunțate de pensulă pe care le poți identifica mai ușor într-un strat de vopseluri un pic mai gros. Practic, se pretează de minune în cazul pictorilor impresioniști, dar și al altor artiști care au activat mai ales în secolul 19.”

Articol preluat de pe site-ul Playtech.ro – de Alexandru Puiu

Sursa foto: technologyreview.com